Hoe werkt de chat?
Veilig Thuis is 24/7 bereikbaar via 0800-2000. Maar bellen kan lastig zijn. Daarom bieden wij ook de mogelijkheid om te chatten met Veilig Thuis. De chat is bedoeld voor iedereen die te maken heeft met huiselijk geweld of kindermishandeling, en voor omstanders. Via de chat kun je advies vragen over de situatie. Dit kan van maandag tot en met vrijdag van 9.00 tot 17.00 uur.
Via de chat kan geen officiële melding worden gedaan. Hiervoor hebben we namelijk meer gegevens nodig dan we via de chat kunnen uitwisselen. We kunnen je tijdens de chat wel adviseren over het maken van een melding.
De chat is bedoeld voor iedereen die te maken heeft met huiselijk geweld en voor omstanders. Professionals willen wij vragen de chat niet te gebruiken, maar te bellen met het telefoonnummer van Veilig Thuis.
Je kunt de chat gebruiken om een advies te vragen aan Veilig Thuis op het moment dat jij of iemand in je omgeving te maken hebt met huiselijk geweld of kindermishandeling. Wil je een melding doen? Dan vragen we je om te bellen via 0800-2000.
Er is een ‘pop-up’ op de website beschikbaar, zodat je kunt zien of de chat open of gesloten is. Is de chat geopend dan kan je op de knop ‘Start de chat’ klikken. Er wordt dan een aanmeldformulier geopend. Het chatten met Veilig Thuis is volledig anoniem. We hebben alleen een ‘Nickname’ van jou nodig en de regio waarmee je wil chatten om je met de juiste medewerkers te kunnen verbinden. Eventueel kun je alvast een aantal extra vragen beantwoorden. Op het moment dat je klikt op ‘Start de chat’, wordt er verbinding gezocht met een beschikbare chatmedewerker. Je kunt zien wanneer jij aan de beurt bent.
Je ziet boven in het scherm altijd met wie je aan het chatten bent. Als je klaar bent met chatten klik je eenvoudig op het kruisje rechtsboven in het scherm. Als je per ongeluk op het kruisje boven in het scherm hebt gedrukt is dat geen probleem. Het is altijd mogelijk om terug te gaan naar het chatgesprek.
Het chatten met Veilig Thuis is 100% anoniem. Wij weten niet wie je bent en dit hoef je ons ook niet te vertellen. Het chatgesprek is niet terug te herleiden naar jou als persoon. Veilig Thuis maakt in haar systeem anoniem een registratie van het advies wat je hebt gekregen.
Als er een (dreigend) incident plaatsvindt dan vragen we je telefonisch contact op te nemen met Veilig Thuis via 0800-2000 of te bellen met 112.
Je kunt van maandag t/m vrijdag van 9.00 tot 17.00 uur chatten met Veilig Thuis. Op alle andere momenten kun je ook je bellen met Veilig Thuis via 0800-2000.
Op dit moment is het nog niet mogelijk om ’s avonds te chatten met alle Veilig Thuis organisaties.
Wij willen een extra laagdrempelige mogelijkheid bieden om met ons in contact te komen. Bellen kan immers lastig zijn als je met elkaar thuis zit.
Het is mogelijk om met een medewerker van de eigen Veilig Thuis-organisatie te chatten. Zorg er dan wel voor dat je bij het starten van de chat de juiste regio aanklikt.
De medewerkers zijn deskundig in het meedenken en adviseren in situaties van huiselijk geweld. De medewerkers die achter de chat zitten, zijn getraind in het voeren van een chatgesprek.
Ja, de chat is bij alle 26 Veilig Thuis organisaties beschikbaar.