Huisregels, privacy en rechten
Alle medewerkers van Veilig Thuis doen hun best om je zo goed mogelijk te helpen. Wij gaan respectvol met iedereen om. Dit verwachten wij ook van jou.
Wij verwerken gegevens zorgvuldig en werken volgens de geldende privacywetgeving.
Niet tevreden?
Wij horen het graag als je niet tevreden bent. Dan kunnen we samen proberen om het probleem op te lossen. Je kunt ook een klacht indienen.
We gaan er vanuit dat bezoekers en medewerkers zich respectvol gedragen. We accepteren geen hinderlijk of agressief gedrag, verbaal of non-verbaal, tegenover onze medewerkers of tegenover andere cliënten. Bij overlast en agressie schakelen wij de politie in. Dit doen we ook als je
weigert het pand te verlaten als wij dit vragen. Bij hinderlijk of agressief gedrag kunnen wij een officiële waarschuwing geven of een contact- of locatieverbod opleggen. Eventuele schade zullen we verhalen.
Veilig Thuis Noord-Holland Noord is door de wet (Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) 2015) bevoegd om persoonsgegevens te verwerken naar aanleiding van een melding. Het doel van deze verwerking is het voorkomen, verminderen en stoppen van huiselijk geweld en kindermishandeling en het zo nodig toe leiden naar passende hulp voor alle personen die daarbij betrokken zijn. Door het verzamelen van informatie weet Veilig Thuis beter wat er bij je speelt en kan Veilig Thuis jou en jouw gezin beter begeleiden. Het is de maatschappelijke en wettelijke taak van Veilig Thuis om onze inwoners te beschermen. Wij willen een veilig thuis voor iedereen. Zie onderaan deze pagina de veelgestelde vragen over privacy en rechten voor meer informatie.
Veilig Thuis heeft een Privacy-reglement Veilig Thuis Noord-Holland Noord vastgesteld en gepubliceerd. In dit privacyreglement staan de juridische kaders over hoe wij omgaan met je persoonsgegevens. Het reglement is gebaseerd op een landelijk model dat door alle Veilig Thuis organisaties wordt gebruikt. Bij het reglement is ook een uitgebreide toelichting beschikbaar.
Het maken van beeldopnamen is niet toegestaan. In het gebouw van Veilig Thuis mag je andere bezoekers en medewerkers in verband met hun privacy niet ongevraagd herkenbaar in beeld brengen.
Veilig Thuis Noord-Holland Noord staat het maken van geluidsopnamen toe, tenzij er zwaarwegende redenen zijn om dit niet te doen. Je vraagt van tevoren toestemming voor het maken van een geluidsopname. Indien gevraagd verstrek je daarnaast een kopie van de opnamen aan Veilig Thuis Noord-Holland Noord. Jij en Veilig Thuis Noord-Holland Noord verstrekken geen geluidsopnamen aan derden en maken geen geluidsopnamen openbaar.
Veilig Thuis Noord-Holland Noord voert een registratie in de Verwijsindex als Veilig Thuis een onderzoek verricht of een dienst Voorwaarden & Vervolg inzet. De Verwijsindex is een hulpmiddel om de verschillende hulpverleners en andere professionals die u begeleiden snel met elkaar in contact te brengen. Zo kunnen zij beter samenwerken.
Veilig Thuis Noord-Holland Noord registreert je naam, geboortedatum, adres en burgerservicenummer (BSN). Ook registreren wij de naam en het e-mailadres van de medewerker(s) met wie je te maken hebt en de datum van de registratie. In de Verwijsindex staat nooit wat er aan de hand is. Je merkt pas iets van de registratie als je met een tweede hulpverlener in aanraking komt. De betrokken hulpverleners zien dan een ‘match’ in het systeem en nemen contact op met jou als ouder(s) of jeugdige.
De hulpverlener vertelt dat er contact wordt opgenomen met de andere hulpverlener(s). En dat ze relevante informatie met elkaar delen. Hierbij houden ze rekening met de privacyregels die voor hen gelden. De hulpverleners delen zo nodig informatie, bespreken wat de best passende hulp is en hoe ze gaan samenwerken. Zo zorgt de Verwijsindex voor overzicht, samenwerking en goede afspraken tussen de verschillende hulpverleners.
Veilig Thuis Noord-Holland Noord stelt je altijd op de hoogte van de registratie. Je ontvangt ook een folder met informatie over de Verwijsindex. Veilig Thuis informeert ook de jeugdige als deze 12 jaar of ouder is. Is de jeugdige 16 jaar of ouder dan informeren wij alleen de jeugdige. Na twee jaar wordt de registratie op ‘niet-actief’ gezet en na vijf jaar worden de niet-actieve registraties uit het systeem verwijderd.
In het gebouw van Veilig Thuis mag je mobiel telefoneren als je hierbij anderen niet stoort. Wil je in de spreekkamer je telefoon op stil zetten en niet bellen terwijl je in gesprek bent met onze medewerkers?
Het gebouw en terrein van Veilig Thuis zijn rookvrij. Je mag er ook geen alcohol en drugs gebruiken, of gebruikt hebben, voordat je het
gebouw betreedt. Wapens zijn niet toegestaan.
Hulphonden en geleidehonden zijn welkom. Andere (huis)dieren niet.
Veelgestelde vragen over privacy en rechten
Veilig Thuis verwerkt jouw persoonsgegevens en die van de mensen die betrokken zijn bij jouw melding. Dit staat in artikel 5.1.6 van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo). We noteren deze persoonsgegevens:
- naam
- adres
- geboortedatum
- burgerservicenummer
Daarnaast registreert Veilig Thuis informatie die belangrijk is voor de melding. Zoals bijvoorbeeld over jouw gezondheid, over geweld in huis en over kindermishandeling. Dit betekent dat schriftelijk en mondeling verstrekte informatie kan worden opgenomen in het dossier.
Medewerkers van Veilig Thuis met toegang tot jouw dossier hebben een geheimhoudingsplicht. Dit betekent dat zij niet zomaar met anderen over jouw dossier mogen praten en vertrouwelijk omgaan met de informatie uit jouw dossier. Ook moeten zij in het bezit zijn van een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG). De volgende medewerkers van Veilig Thuis hebben toegang tot jouw dossier:
- Jouw contactpersoon bij Veilig Thuis
- Experts van Veilig Thuis Noord-Holland Noord die ondersteunen bij jouw begeleiding. Denk aan gedragswetenschappers en vertrouwensartsen
- Administratieve medewerkers. Zodat zij bijvoorbeeld post naar je kunnen sturen in opdracht van de medewerker of documenten goed kunnen verwerken
- Leidinggevenden die bijvoorbeeld kwaliteitscontroles doen en onderzoek doen na ernstige gebeurtenissen of bemiddelen bij klachten.
Het kan zijn dat de informatie over jou wordt gebruikt voor onderzoek. De informatie die wordt gebruikt, is niet naar jou herleidbaar. Jouw persoonsgegevens komen nooit in het uiteindelijke onderzoeksrapport terecht. Onderstaande organisaties kunnen toegang krijgen tot jouw dossier.
- Hogescholen en universiteiten. Het kan zijn dat jouw dossier geselecteerd wordt voor een onderzoek naar het werk van Veilig Thuis
- De accountant en een kwaliteitsauditor. Zij voeren financiële – en kwaliteitscontroles uit. Daarvoor kunnen zij steekproefsgewijs toegang tot dossiers krijgen.
- De Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd. Deze kan onderzoek verrichten binnen Veilig Thuis. Wij zijn verplicht hieraan medewerking te verlenen inclusief het verlenen van toegang tot dossiers.
Veilig Thuis mag jouw (bijzondere) persoonlijke gegevens niet zomaar aan anderen doorgeven. Wij doen dit alleen als je hier toestemming voor geeft en als daardoor de privacy van een ander niet wordt geschaad. Wanneer wij jouw persoonsgegevens doorgeven, dan vertellen wij je dit van tevoren.
In de volgende situaties mogen wij wel gegevens opvragen zonder jouw toestemming enzonder je van tevoren te informeren:
- Veilig Thuis mag in een onderzoek naar aanleiding van een melding zonder jouw toestemming gegevens verstrekken of opvragen bij hulpverleners of instanties. Veilig Thuis vraagt dan informatie op bij bijvoorbeeld scholen, huisartsen of de thuiszorg.
- Als het voor de begeleiding of het onderzoek nodig is, verstrekt en vraagt Veilig Thuis gegevens aan hulpverleners of instanties die betrokken zijn bij de hulpverlening.
- Veilig Thuis mag gegevens uitwisselen met de klachtencommissie of het tuchtcollege in het geval van een (tucht)klacht of in het kader van juridische procedures.
- Als een medewerker vindt dat hij/zij alleen door anderen te informeren een ernstig nadeel, een strafbaar feit of een gevaar voor jou, jouw kind of een andere betrokkenen kan voorkomen, dan kan de medewerker bijvoorbeeld persoonsgegevens verstrekken aan de politie.
- Veilig Thuis geeft persoonsgegevens (NAW: naam/adres/woonplaats, BSN en ingezette dienstverlening) door aan gemeenten ter controle van de facturering van ons werk.
Ja, in principe heb je het recht om jouw dossier in te zien en hiervan een afschrift te ontvangen. Je kunt hiervoor contact opnemen met Veilig Thuis. Gegevens over andere personen in het dossier kun je alleen inzien met toestemming van die ander. Deze toestemming dien je zelf aan die ander te vragen en diegene moet deze toestemming zelf aan Veilig Thuis kenbaar maken.
Ook kinderen mogen het dossier inzien. Voor hen gelden de volgende regels:
- Is jouw kind jonger dan 12 jaar?
Dan kan jouw kind zijn eigen dossier niet inzien. Alleen een wettelijk vertegenwoordiger (doorgaans de ouder met gezag) kan dat namens het kind doen. - Is jouw kind tussen de 12 en 16 jaar?
Dan kunnen zowel jouw kind als de wettelijk vertegenwoordiger het dossier inzien. De wettelijk vertegenwoordiger heeft geen toestemming van het kind nodig om inzage te krijgen. Wel wordt het kind op de hoogte gesteld van inzage door de wettelijk vertegenwoordiger. - Is jouw kind 16 jaar of ouder?
Dan heeft alleen jouw kind recht op inzage. Wil de wettelijk vertegenwoordiger inzage, dan kan dit alleen met toestemming van het kind.
Ja. Veilig Thuis kan het recht op inzage beperken of weigeren een afschrift te verstrekken als:
- privacybelangen van een derde hierdoor kunnen worden geschaad.
- de taakuitoefening van Veilig Thuis hierdoor niet goed kan worden uitgeoefend. je kunt denken aan de bescherming van de veiligheid van alle bij het geweld betrokken personen.
Als hiervan sprake is, dan leggen wij aan je uit waarom wij menen dat dit zo is.
Ja. Je hebt het recht op correctie van jouw persoonsgegevens die feitelijk niet kloppen (feitelijke onjuistheid). Denk hierbij aan data, leeftijden en contactgegevens.
Ja. Je hebt het recht om een eigen verklaring te geven, indien je het niet eens bent met gegevens die over jou in het dossier zijn opgenomen of als je hier een andere mening over hebt. Je kunt Veilig Thuis verzoeken om jouw eigen verklaring hierover aan het dossier toe te voegen. Zodat duidelijk is dat en waarom je het met deze gegevens niet eens bent.
Het kan voorkomen dat Veilig Thuis niet langer betrokken is, omdat Veilig Thuis de melding afsluit of direct overdraagt aan een andere partij. Ook in die gevallen mag je evengoed een reactie geven op de melding.
Veilig Thuis is wettelijk verplicht de persoonsgegevens uit jouw dossier of het dossier van jouw kind ten minste 20 jaar te bewaren, maar niet langer dan 30 jaar na het meerderjarig worden van jouw kind. Is er in jouw situatie geen sprake van huiselijk geweld of kindermishandeling, maar hebben we wel informatie over jou bewaard, omdat iemand een melding deed? Dan mag je aan ons vragen of wij deze informatie vernietigen. Je kunt hiervoor contact opnemen met Veilig Thuis.
Veilig Thuis Noord-Holland Noord beveiligt jouw persoonsgegevens. Zo is het registratiesysteem, waarin jouw dossier staat, beveiligd met een wachtwoordtoegang. Alleen bevoegde medewerkers kunnen bij jouw gegevens door in te loggen met persoonlijke inloggegevens.
Ook hebben wij maatregelen genomen om te voorkomen dat er door buitenstaanders ingebroken wordt op ons computersysteem of dat ons computersysteem beschadigt raakt door een virus. Wij houden deze technische beveiligingsmaatregelen up-to-date.
Ook mailen wij beveiligd via ZIVVER, hanteren wij gedragsregels voor medewerkers en voeren wij bewustwordingscampagnes om medewerkers op het belang van goede beveiliging te attenderen.
Natuurlijk helpen wij je graag verder als je een klacht hebt over de verwerking van jouw persoonsgegevens. Hiervoor kun je contact opnemen met onze functionaris gegevensbescherming door een e-mail te sturen.
Mocht je er onverhoopt niet samen met ons uitkomen, dan heb je op grond van de privacywetgeving ook het recht om een klacht in te dienen bij de Autoriteit Persoonsgegevens. Hier kun je ook andere privacy gerelateerde vragen stellen.